Fysieke Leefomgeving

Ambitie 2 - Veilige wegen met vlotte doorstroming

Wat wilden we bereiken?

Speerpunt

Toelichting

1 – Noordoostpolder beter bereikbaar

‘Een goede bereikbaarheid voor nu en in de toekomst’, dat willen wij graag. Het is onze ambitie die wij in het GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) hebben gekozen. Want een goede bereikbaarheid helpt om (economische) kansen te benutten. Wij willen dat onze dorpen én ons gebied als geheel beter bereikbaar is.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Activiteit

Toelichting

Speerpunt

1 – Noordoostpolder beter bereikbaar

2.1 - Wij maken een uitvoeringsplan GVVP

Het GVVP wordt eind 2020/begin 2021 ter besluitvorming voorgelegd. Daarna maken wij een uitvoeringsplan.

Toelichting status activiteit

De Mobiliteitsvisie is in 2021 opgesteld en wordt begin 2022 vastgesteld. Met de Mobiliteitsvisie zijn de kaders gesteld voor het op te stellen Mobiliteitsplan en bijbehorend uitvoeringsprogramma.  

2.2 - Wij maken een uitvoeringsplan onderhoud wegen

Het uitvoeringsplan is het eerste kwartaal van 2021 klaar. Dit plan wordt gemaakt in combinatie met rioolonderhoud. In 2020 hebben we een subsidieaanvraag gedaan om de verkeersveiligheid in het buitengebied te verbeteren.

Toelichting status activiteit

In 2021 is het Uitvoeringsplan Wegen & Riolering 2021 vastgesteld. Het uitvoeringsplan maakt inzichtelijk welke wegen en rioolstrengen we de komende jaren willen gaan onderhouden. Daarnaast maakt het inzichtelijk welke gecombineerde projecten we de komende jaren willen uitvoeren.

2.3 - Wij stimuleren andere overheden tot nieuwe initiatieven voor weg- en spoorverbindingen

We gaan verder met lobby voor de Lelylijn en de lobby voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming van de N50 in Overijssel.

Toelichting status activiteit

De Lelylijn is opgenomen in het regeerakkoord. Er is wel cofinanciering nodig voor de realisatie. Minister I&W, Barbara Visser, heeft in november 2021 de Tweede Kamer geïnformeerd dat verbreden van de dodenweg N50 prioriteit heeft vanwege de verkeersveiligheid.

2.4 - Wij maken een kansenkaart voor laadpalen

In 2021 brengen wij in beeld waar het beste laadpalen kunnen staan. Zo kunnen we bij de plaatsing rekening houden met een goed polder dekkend netwerk van laadpalen.

Toelichting status activiteit

In 2021 hebben we voor alle dorpen een kaart opgesteld met hierop de volgende informatie:
Woningen zonder mogelijkheid voor een laadpaal op eigen terrein zijn aangeduid; deze woningen komen dus in aanmerking voor een openbare laadpaal.
Vervolgens hebben we gekeken naar locaties van bestaande laadpalen en laadpalen die in voorbereiding zijn om geplaatst te worden.
Voor de woningen die niet ‘gedekt’ zijn door bestaande/geplande laadpalen, zijn indicatief locaties bepaald om zodoende voor alle woningen een laadpaal in de directe omgeving te hebben.
Deze kaarten hebben we opgesteld om een globaal beeld te krijgen van het aantal openbare laadpalen dat per dorp nodig is voor een complete dekking voor alle woningen.

Deze kaarten zijn echter statisch, houden geen rekening met nieuwe laadpalen, maar ook niet met lokale omstandigheden/gebruik/onmogelijkheden in de omgeving etc.  
Eind 2021 is MRA-E gevraagd om samen met de gemeente een laadkaart op te stellen.
Deze laadkaart biedt extra informatie over (on)mogelijkheden, de verwachte vraag naar laadpalen in een gebied, en goede locaties voor nieuwe laadpalen.
In de huidige situatie wordt voornamelijk reactief gewerkt (indien er een aanvraag voor een laadpaal komt, wordt gekeken naar de beste locaties voor de laadpaal).
Met de nieuwe laadkaart van MRA-E kunnen we meer proactief werken en op voorhand al voorsorteren op toekomstige aanvragen.
Het proces van aanvragen en afhandelen zal daardoor versnellen.

2.5 - Wij brengen de veel gebruikte fietsroutes in kaart die onveilig zijn voor fietsers

Het is belangrijk dat de aantoonbare risico's voor onveilige fietsroutes bij de behandeling van het mobiliteitsplan (GVVP) in kaart gebracht zijn, zodat de rapportage daarvan mede gebruikt kan worden bij de beleidsvorming en bij de vertaling naar het uitvoeringsplan.

Toelichting status activiteit

Het in kaart brengen van knelpunten binnen het fietsnetwerk is onderdeel van het proces totstandkoming van de Mobiliteitsvisie en het nader op te stellen Mobiliteitsplan. Met name binnen de uitwerking van het Mobiliteitsplan worden de knelpunten, op het gebied van veiligheid en kwaliteit, in kaart gebracht en worden er mogelijke oplossingen, methodes en denkrichtingen aangeboden.
Inmiddels hebben we inzicht in veel gebruikte routes, mogelijk wenselijk fietsnetwerk en ongevallengegevens.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2022 14:17:03 met de export van 07/06/2022 14:05:02