Wat wilden we bereiken?
Speerpunt | Toelichting |
---|---|
1 – Noordoostpolder beter bereikbaar | ‘Een goede bereikbaarheid voor nu en in de toekomst’, dat willen wij graag. Het is onze ambitie die wij in het GVVP (Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan) hebben gekozen. Want een goede bereikbaarheid helpt om (economische) kansen te benutten. Wij willen dat onze dorpen én ons gebied als geheel beter bereikbaar is. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Activiteit | Toelichting | |
---|---|---|
Speerpunt | 1 – Noordoostpolder beter bereikbaar | |
2.1 - Wij maken een uitvoeringsplan GVVP | Het GVVP wordt eind 2020/begin 2021 ter besluitvorming voorgelegd. Daarna maken wij een uitvoeringsplan. | |
Toelichting status activiteit | ||
De Mobiliteitsvisie is in 2021 opgesteld en wordt begin 2022 vastgesteld. Met de Mobiliteitsvisie zijn de kaders gesteld voor het op te stellen Mobiliteitsplan en bijbehorend uitvoeringsprogramma. | ||
2.2 - Wij maken een uitvoeringsplan onderhoud wegen | Het uitvoeringsplan is het eerste kwartaal van 2021 klaar. Dit plan wordt gemaakt in combinatie met rioolonderhoud. In 2020 hebben we een subsidieaanvraag gedaan om de verkeersveiligheid in het buitengebied te verbeteren. | |
Toelichting status activiteit | ||
In 2021 is het Uitvoeringsplan Wegen & Riolering 2021 vastgesteld. Het uitvoeringsplan maakt inzichtelijk welke wegen en rioolstrengen we de komende jaren willen gaan onderhouden. Daarnaast maakt het inzichtelijk welke gecombineerde projecten we de komende jaren willen uitvoeren. | ||
2.3 - Wij stimuleren andere overheden tot nieuwe initiatieven voor weg- en spoorverbindingen | We gaan verder met lobby voor de Lelylijn en de lobby voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming van de N50 in Overijssel. | |
Toelichting status activiteit | ||
De Lelylijn is opgenomen in het regeerakkoord. Er is wel cofinanciering nodig voor de realisatie. Minister I&W, Barbara Visser, heeft in november 2021 de Tweede Kamer geïnformeerd dat verbreden van de dodenweg N50 prioriteit heeft vanwege de verkeersveiligheid. | ||
2.4 - Wij maken een kansenkaart voor laadpalen | In 2021 brengen wij in beeld waar het beste laadpalen kunnen staan. Zo kunnen we bij de plaatsing rekening houden met een goed polder dekkend netwerk van laadpalen. | |
Toelichting status activiteit | ||
In 2021 hebben we voor alle dorpen een kaart opgesteld met hierop de volgende informatie: Deze kaarten zijn echter statisch, houden geen rekening met nieuwe laadpalen, maar ook niet met lokale omstandigheden/gebruik/onmogelijkheden in de omgeving etc. | ||
2.5 - Wij brengen de veel gebruikte fietsroutes in kaart die onveilig zijn voor fietsers | Het is belangrijk dat de aantoonbare risico's voor onveilige fietsroutes bij de behandeling van het mobiliteitsplan (GVVP) in kaart gebracht zijn, zodat de rapportage daarvan mede gebruikt kan worden bij de beleidsvorming en bij de vertaling naar het uitvoeringsplan. | |
Toelichting status activiteit | ||
Het in kaart brengen van knelpunten binnen het fietsnetwerk is onderdeel van het proces totstandkoming van de Mobiliteitsvisie en het nader op te stellen Mobiliteitsplan. Met name binnen de uitwerking van het Mobiliteitsplan worden de knelpunten, op het gebied van veiligheid en kwaliteit, in kaart gebracht en worden er mogelijke oplossingen, methodes en denkrichtingen aangeboden. |